Potrivit unui studiu de oportunitate privind delegarea serviciului de transport public de călători în regiunea București-Ilfov, în regim de urgență, realizat de Asociația de Dezvoltare Intercomuniară pentru Transport Public București-Ilfov, constituită în noiembrie 2017, se propune urgentarea încheierii contractului de delegare a gestiunii având în vedere traseele actuale acoperite de RATB în București și județul Ilfov, respectiv 166 de trasee dintre care 21 sunt în județul Ilfov.
Delegarea serviciului se va face către RATB, aflată în prezent în proces de reorganizare și transformare în societate pe acțiuni, pe o perioadă de maximum doi ani, urmând ca din 2019, Asociația de Dezvoltare Intercomuniară pentru Transport Public București-Ilfov să înceapă procedura de contractare a unui operator intern regional pe o perioadă de 10 ani, iar contractul să fie încheiat prin atribuire directă.
„Contractul va acoperi serviciile actuale prestate cu autobuze, tramvaie și troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiul București și serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele județului Ilfov, conform Programului interimar de transport public de călători, până la aplicarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, ce va reprezenta obligația de serviciul public pentru operatori”, se arată în studiul de oportunitate al ADITPBI. Având în vedere procesul de transformare și necesitatea modernizării și eficientizării costurilor se propune atribuirea contractului în regim de urgență pentru a se analiza în perioada acestui contract efectele tehno economice ale reorganizării”, se arată în studiul de oportunitate al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov.
Potrivit studiului, 36 de companii private asigură transportul între Capitală și localitățile din județul Ilfov. „Cei 36 de operatori din zona metropolitană, licențiați de ARR din 2008, nu respectă Regulamentul UE 1370/2007 privind transportul pe cale ferată și rutier, intrat în vigoare din decembrie 2009, care este obligatoriu pentru toate țările membre și prevede obligația ca autoritatea contractantă să încheie contracte de servicii publice cu reguli bine determinate și indicatori de performanță (să se stabilească costul km/lei și subvenția) (…) Programul de transport elaborat de ARR în 2008 și continuat în prezent nu include stațiile traseelor, ci numai capetele de traseu și nu ține cont de condițiile de transport ce trebuiesc îndeplinite pentru un transport public civilizat„, potrivit studiului.
„Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în București, iar fiecare traseu conectează câteva localități din Ilfov, deseori doar un oraș sau o comună individuală, cu o stație la marginea Bucureștiului. Un număr semnificativ de localități nu beneficiază de transport public. În cazul localităților mai mari, deși sunt deservite de transportul public, acestea nu asigură o distribuție uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea”, se mai arată în studiul de oportunitate.